Zespół Szkół Weterynaryjnych
i Ogólnokształcących Nr 7 w Łomży

NAUKOWE PLACE ZABAW

Mądra rozrywka na świeżym powietrzu, która integruje całą rodzinę bez względu na płeć, wiek i poziom sprawności – to ich misja!

Uczniowie technikum architektury krajobrazu na zajęciach z przedmiotów zawodowych zapoznali się z katalogiem „Naukowych placów zabaw”. Tematyka ta jest nam bardzo bliska, ponieważ stanowi jedno z zagadnień , które realizujemy podczas lekcji przydatnym w dalszym przygotowaniu do egzaminu zawodowego z kwalifikacji OGR.04 Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu.

Jesteśmy pod wrażeniem doskonałych pomysłów urządzeń zabawowych zawartych w katalogu. Wiele elementów na tradycyjnych placach zabaw staje się bezużytecznych, gdy pada deszcz lub śnieg (zjeżdżalnia, piaskownica itp.). Urządzenia zawarte w katalogu działają niezależnie od pogody! Dzieci grają na instrumentach muzycznych, eksperymentują czy bawią się w plenerowej eko-kuchni nawet podczas śnieżnej zimy. W katalogu znajdziemy więc urządzenia muzyczne (gongi, dzwony, panele muzyczne, ksylofon itd.), naukowe (armata powietrzna, głuchy telefon, kompas, zegar słoneczny itd.), iluzje (bliźniacze lustra, kalejdoskop, koło optyczne itd.), sensoryczne (stół ogrodnika, ekomemory, kuchnia eu-geniusza, tablica PICASSO itd.) i wiele innych.

Dobrze się stało, ponieważ na ostatnich zajęciach z przedmiotów zawodowych, po przerobieniu partii teorii, tradycyjnie zajęliśmy się wykonywaniem projektów. W tym przypadku projektów koncepcyjnych placów zabaw. Pomysły zawarte w katalogu bardzo nam się przydadzą i wykorzystamy je w naszych projektach.

Katalog „Naukowy plac zabaw” drogą mailową otrzymała nauczycielka przedmiotów zawodowych pani Dorota Karczewska z firmy PARK EDUKACYJNY INTERAKCJE SP. Z O.O z Bielsko- Białej. Zainteresowała się zawartymi pomysłami ciekawych urządzeń zabawowych dla dzieci. Takie place zabaw i parki doświadczeń są ogólnodostępne i całoroczne – mieszkańcy kilkudziesięciu polskich miast (m.in. Gdańska, Szczecina, Dąbrowy Górniczej i wielu innych) korzystają z nich na co dzień. Funkcjonują nie tylko jako miejsce mądrej rozrywki, ale także jako rodzinna atrakcja turystyczna. Warto zauważyć, że zabawa jest integralną częścią rozwoju najmłodszych, a place zabaw miejscem, gdzie dzieci poszerzają swoje horyzonty, rozwijają umiejętności poznawcze, wyobraźnię i motorykę. Dlatego duża część ich realizacji powstaje w szkołach i przedszkolach w całym kraju, gdzie te urządzenia są dużym wsparciem dydaktycznym dla nauczycieli – mogą poprzez eksperymenty przekazywać wiedzę w sposób ciekawy i angażujący. Jako producent placów zabaw i podmiot odpowiedzialny za montaż urządzeń na placach zabaw, odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo użytkowników. Nie ma tu mowy o uchybieniach, dlatego każde z urządzeń posiada certyfikaty zgodności z obowiązującą w Unii Europejskich normą PN-EN 1176-1:2017-12.

Dziękujemy Pani Angelice Gawlik, która z nami się skontaktowała. Pani Angelika współpracuje ze szkołami podstawowymi, stowarzyszeniami zajmującymi się osobami z niepełnosprawnością oraz szpitalami pediatrycznymi. Bada potrzeby placówek oraz dopasowuje do nich urządzenia.